Co jsou to afirmace?
Z transformačních
technik pro začátek představím jednu z nejsnazších. Jednoduše řečeno, jde
o věty, které mají změnit negativní vnímání vás samotných, ve vaší mysli na
pozitivní, posílit vaše sebevědomí a inspirovat. Afirmace musí být v souladu
s cílem nebo vašim cílovým stavem. O nastavení cílů bude článek později.
Parametry afirmace: 1) Musí být
formulována v přítomném čase. 2) Vystihuje to, co si přejete, aby se stalo
skutečností. 3) Musí být stručná a jasná, konkrétní. 4) Měla by vyvolat emoční
reakci. 5) Musí být pozitivně formulována. Poslední bod je velmi důležitý. Měli
byste se vyhýbat slovu NE, negativním formulacím nebo stavům, které naopak
nechcete. Pokud nevíte, na jakou oblast života afirmaci vytvořit, zde je několik
tipů: zdraví, vztahy, finance, práce, komunikace s lidmi.
Photo by Pexels |
Canfield ve své
knize Klíč k životu podle zákona
přitažlivosti rozděluje afirmace na pozitivní afirmace, týkající se vašich
schopností a dovedností a afirmace konkrétních cílů. První kategorie mají
změnit negativní představy o vás ve vašem podvědomí. Pokud například máte
strach prezentovat před publikem, afirmace by mohla vypadat takto: Prezentaci před lidmi v klidu zvládám.
Nebo pokud se bojíte řízení auta: Všechny
dopravní situace řeším s přehledem. Druhá kategorie, kterou jsou afirmace
konkrétních cílů, považuje cíl za již splněný: V nové práci se cítím výborně. Pro představu si uvedeme
příklad špatné afirmace: Nechci být
nemocný. Obsahuje nechtěný stav a slovo nemocný. Váš mozek se neorientuje
na slovo nechci, ale pouze na slovo nemocný. Opakem a správným příkladem je
tedy: Jsem zdravý.
Kdy: nejlepší doba je ráno a večer. Nebo
když máte čas a není zrovna co dělat – stojíte ve frontě, jedete MHD, využijte
toho. Kolik: pro správný účinek se
doporučuje mít 3-5 různých afirmací. Kolikrát:
někteří autoři doporučují afirmace opakovat 50 - 100krát denně. Umocnění: když zrovna nestojíte ve
frontě, afirmace si lze říkat nahlas. Pomoci může také pohled do zrcadla při
jejich vyslovování. Posledním tipem je představovat si sebe při konkrétní
činnosti nebo v cílovém stavu, na který je afirmace zaměřena.
21 dní = návyk. Účinek afirmací se
nedostaví okamžitě. Důležitá je pravidelnost a kontinuita. Obecně platí, že
pokud nějakou věc děláte 21 dní, stane se z ní návyk. Zábranský dobře
popisuje návyk ve své knize Co byste o
sobě měli vědět aneb koncept efektivního života, kdy jeho vytvoření
přirovnává k cestě. Pokud jednou projdete travou, cesta se na ní
nevytvoří. Když ale budete stejným místem chodit pravidelně, cesta vznikne.
Stejné to je s vytvářením návyků. Pro představu nám zatím postačí tento
model. O neuronové síti a synapsích třeba někdy příště.
Žádné komentáře:
Okomentovat